سلامتی

آیا خوردن میوه بعد از غذا مضر است؟ بهترین زمان خوردن میوه چیست؟ | تغذیه سالم

سپتامبر 20, 2019

خوردن میوه بعد از غذا مضره؟ بهترین زمان خوردن میوه چیه؟

به گزارش آلامتو و به نقل از علم ورزش؛ تغذیه ی پر از میوه ها و سبزیا رو به عنوان بخشی مهم از یه رژیم غذایی سالم میدونیم، چون خطر چاقی و بیماریای قلبی رو کم می کنه. میوه ها منبع غنی ویتامینا، موادمعدنی، فیبر و آنتی اکسیدان ها هستن. بعضی از افراد ممکنه نگران اندازه قند موجود در میوه ها باشن اما خیلی از تحقیقات و هم اینکه کارشناسان می گن، اثر قند موجود در میوه با اثری که بقیه شکلای جور واجور قندها بر بدن می ذارن زمین تا آسمون فرق داره اما به شرایط چاقی فرد هم وابسته.

چه مقدار میوه باید بخوریم؟

به گفته وزارت کشاورزی آمریکا (USDA)، میوه ها و سبزیا باید دست کم نصف بشقاب غذای شما رو تو یه وعده شامل شن. اما متأسفانه خیلی از آدما به این اندازه میوه مصرف نمی کنن. حالا با وجود تموم خواص شناخته شده خوردن میوه، به چه دلیل بعضیا پیشنهاد می کنن در زمانای خاصی نباید میوه خورد؟

بعضی منابع می گن خوردن میوه در بعضی زمانا بر گوارش غذایی که می خوریم می تونه اثر بزاره. اما با همه ی این حرفا این ادعاها، خیلی اعتبار علمی ندارن و تماشاگر و مدرکی موجود نیس که نشون بده خوردن میوه در اوقاتی خاص اثر منفی بر هضم غذا داره.

درسته که خوردن میوه همراه با غذا مضره؟

منابعی هم هستن که می گن خوردن میوه همراه با غذا می تونه احتمال بد هضمی، نفخ و گاستریت رو زیاد کنه. تصور این ادعا بر اینه که میوه می تونه بقیه غذاهای موجود در معده رو تخمیر کنه و این تخمیر هم مشکلات جانبی مانند احساس ناراحتی در معده و نفخ و بد هضمی کلی رو دربر داره. پس واسه جلوگیری از روند تخمیر در معده پیشنهاد می شه میوه رو فقط با معده خالی استفاده کنین.

اما این ادعا صحت داره؟ نه، اینجور ادهایی اعتبار علمی نداره. دلایلی موجود نیس که این باور رو تأیید کنه. مشکل این ادعا در اینه که محیط معده بشدت اسیدیه و اسید معده، هر گونه باکتری لازم واسه تخمیر رو نابود می کنه. بدن خوب میتونه غذاهای جور واجور خورده شده به طور همزمان رو گوارش کنه مگه اینکه در سیستم گوارش مشکلی وجود داشته باشه.

بعضی از رژیمای امروزی هم پیشنهاد می کنن واسه کاهش وزن، سم زدایی و هضم و جذب بهتر، میوه رو با معده ی خالی مصرف کنیم. اما این ادعاها هم اعتبار چندانی ندارن. میوه ها رو میشه همراه با وعده غذایی یا با معده خالی مصرف کرد.

فواید خوردن میوه قبل از غذا

قبل از غذا میوه خوردن واسه کاهش وزن خوبه، اما چیجوری؟ میوه ها فیبر زیادی دارن که می تونه بعد از خوردن به شما احساس سیری بده و به خاطر همین بعد از اون، غذای کمتری می خورین. میوه رو غذایی کم انرژی میدونیم چون به ازای وزنی که داره، کالری بسیار کمی به بدن میرسونه. پس خوردن میوه بدون اینکه واسه کالری نگران تون کنه سیرتان می کنه. پس یعنی انگار تو یه وعده باعث کم خوری می شه نه اینکه به طور کامل باعث کاهش چربی بدن شه.

فواید خوردن میوه بعد از غذا

همونطور که گفته شد، هیچ شاهدی موجود نیس که واسه خوردن میوه همراه یا بعد از غذا ایجاد نگرانی کنه. واقعا، خوردن میوه به عنوان بخشی از وعده غذایی یا بعد از اون بازم می تونه به احساس سیری تون کمک کنه. خوردن میوه بعد از غذا واسه شکست دادن میل به شیرینی هم خوبه.

اگه عادت کردین غذای تون رو با خوردن یه چیز شیرین به پایان برسونین، جانشین کردن میوه به جای شیرینیای پرکالری می تونه شما رو از دریافت کالریای اضافی دور نگه داره. هم اینکه فیبر، ویتامین و مواد معدنی بیشتری به بدن تون میرسونه. مثلاً یه مشت توت، کمتر از ۱۰۰ کالری انرژی داره ولی میل تون به شیرینی رو سرکوب می کنه.

چیجوری بیشتر میوه بخوریم؟

دلایل زیادی واسه اضافه کردن میوه و سبزی به رژیم غذایی هست. اگه دنبال راه های مبتکرانه واسه بالا بردن اندازه مصرف میوه هستین، به جای اینکه به عنوان میان وعده، یه یا دو بار در روز میوه بخورین، به وعده های غذایی تون میوه اضافه کنین. خوردن میوه در آخر وعده غذا به عنوان دسر هم می تونه یه راه ساده واسه افزایش مصرف میوه باشه.

یه ایده دیگه هم به کار گیری میوه در سالادهاه. تفت دادن یا کباب کردن سیب، گلابی یا مرکبات به عنوان طعم دهنده و چاشنی واسه گوشت هم به شما کمک می کنه میوه های بیشتری استفاده کنین.

نتیجه گیری: در آخر میوه رو قبل از غذا بخوریم یا بعد از غذا؟

کارشناسان پیشنهاد می کنن مصرف بیشتر میوه، هر وقتی از روز خوبه و هیچ مدرک علمی واسه این ادعا موجود نیس که خوردن میوه همراه غذا، به گوارش آسیب می زنه. خیلی خوبه که نصف بشقاب غذای تون با میوه و سبزی پُر شده باشه. خوردن میوه قبل از غذا واسه کاهش وزن خوبه چون باعث احساس سیری و کاهش اشتها می شه. خوردن میوه بعد از غذا هم واسه شکست دادن گرایش به شیرینی و احساس رضایت از خوردن خوبه.

.

منبع :

No Comments

Leave a Reply