سلامتی

آیا خشکبار ارزش غذایی دارد؟ | تغذیه سالم

سپتامبر 20, 2019

طعم شیرین و ترش و شور آجیلا و خشکبار واسه ما دلچسبه. این مواد غذایی، ارزش غذایی زیادی دارن؛ اما درباره ارزش غذایی اونا در مقایسه با نوع تازه اختلاف نظر هست.

نبض ما – کلا، خشک کردن میوه ها و خوراکیا به نگهداری اونا کمک می کنه و به این شکل اونا رو میشه مدت زمان طولانی تری نگه داشت و به مرور مصرف کرد. هم اینکه این روند به حفظ اونا و جلوگیری از فساد به دست باکتریا کمک می کنه از اندازه مواد غذایی موجود در خوراکی نمی کاهد؛ با اینکه روشای جور واجور خشک کردن باعث می شه که بخشی از این مواد از بین برن. وقتی که میوه یا خوراکی رو خشک می کنیم، باید اونو خوب نگهداری کنین تا از فساد و کاهش کیفیت اونا جلوگیری بشه و هم تا زمان مصرف حفظ شه.

مواد غذایی که در روند خشک کردن از بین می رن

نتیجه مطالعه ای منتشر شده در مجله علوم تغذیه و فناوری در سال ۲۰۱۳، بعضی از ویتامینا مانند ویتامین سی و آ در تماس با هوا یا گرما کاهش پیدا میکنن؛ همونجوریکه بقیه ویتامینا مانند مواد معدنی و ویتامینای گروه ب و ویتامین سی موقع طبخ می تونه از ماده خوراکی خارج شن.

خشکبار ارزش غذایی داره؟

ویتامین آ به نور حساسه؛ پس اگه ماده خوراکی یا میوه رو در برابر آفتاب خشک کنیم یا اگه خشکبار رو در جای تاریک نگهداری نکنیم، این ویتامین رو از دست میدیم.

راهکارهایی واسه کاهش از دست دادن ویتامینا و ارزش غذایی

به کار گیری سولفیت، از دست رفتن ویتامین آ و سی رو کم می کنه و در مقابل، موادی مثل تیامین و ریبوفلاوین بیشتری از کف میره.

روند بلانچ کردن اندازه از دست دادن تیامین و ویتامین آ و سی رو نسبت به خشک کردن به کمترین حد ممکن میرسونه، چون که بلانچ کردن باعث می شه آنزیمایی غیرفعال شن که از دست دادن این ویتامینا رو افزایش می دادن.

بلانچ کردن با بخار نسبت به بلانش کردن با آب دلیل می شه ارزشای غذایی بیشتری حفظ شه. آغشته کردن خوراکیا و میوه ها یا حتی سبزیجات به آب آناناس، پرتقال، یا لیمو قبل از خشک کردن می تونه به اونا در حفظ سطح بالاتری از ویتامین سی درزمان روند خشک کردن کمک کنه. مزیت دیگه این کار اینه که از قهوه ای شدن خوراکی یا میوه جلوگیری می کنه؛ ولی این اثر کمتر از وقتیه که خوراکی سولفاته می کنیم.

روشای خشک کردن واسه محدود کردن از دست مواد غذایی خوراکیا

روند فریز و خشک کردن نسبت به خشک کردن در دستگاه های خشک کن، مواد غذایی بیشتری رو حفظ می کنه و هم مزیت دیگری داره و اون اینکه در آینده راحت تر رطوبت رو جذب می کنه و بهتر و راحت تر تازه می شه.

مثلاً در پژوهشی که در مجله بین المللی علوم مولکولی در سال ۲۰۱۱ منتشر شده، مشخص شد که هیچ تغییر برجسته ای در اندازه ویتامین سی – در بیشتر میوه های آزمایش شده و هیچ تغییری در سطح بتاکاروتن خوراکیا و میوه هایی که به روش فریز- خشک کردن در مقایسه با نوع تازه اونا به وجود نیومد.

فقط تغییراتی در آنتی اکسیدان های به درد بخور به نام پلیفنولا اتفاق افتاد. همین از دست دادن کم در مواد غذایی شایدً در دماهای پایین تر اتفاق می افته؛ چون این مواد غذایی به گرما حساس هستن.

خوراکیای خشک رو واسه زمان مصرف حفظ کنیم

پس از اون که خوراکیا رو خشک کردیم، نیازه که شرایطی رو قبل از قرار دادن اونا در جای ثابت جفت و جور کنیم. به این معنا که اونا رو سرد کنیم، در ظرفی نفوذناپذیر واسه ده تا چارده روز بذاریم و دست کم روزی یه بار اونا رو تکون بدیم.

اگه به هم چسبیدن به این معناست که هنوز به طور کاملً خشک نشده ان و باید دوبارهً خشک شن. اگه دچار فساد شدن باید پاستوریزه شون کنیم؛ به این صورت که اونا رو در فر ۱۶۰ درجه فارنهایت به مدت سی دقیقه فارنهایت بذاریم یا در فریزر در درجه صفر فارنهایت در بسته ای پلاستیکی واسه دست کم چهل و هشت ساعت نگهداری کنیم.

لازمه در نظر داشته باشیم که خوراکیا و میوه های خشک باید همیشه در ظروف با دربای محکم بدون رد و بدل کردن هوا، در جایی خنک، خشک و به دور از نور نگهداری شن. خوراکیایی که در دماهای بالاتر یعنی هشتاد درجه فارنهایت نگهداری شن، تنها چند ماه باقی خواهند موند؛ اما خوراکیایی که در دمای کمتر از شصت درجه فارنهایت باشن، به طور کمینه واسه یه سال باقی خواهند موند. باید بدونیم که با ظاهر شدن اولین نشونه های فساد اونا رو دور بریزیم.

.

منبع :

No Comments

Leave a Reply