سلامتی

آیا خواب و چاقی با هم ارتباط دارند؟ + نکات مهم و راهکار ها | ورزش

سپتامبر 20, 2019
مقاله ای اختصاصی از مجله فیت شیپ

شاید شمام تا الان بارها واسه کاهش وزن تلاش کردین اما نتیجهٔ مطلوبی که انتظارش رو داشتین کسب نکردید. دلایل زیادی می تونن موجب این بازده پایین شن که خواب ناجور و کم یکی از این دلایله؛ در واقع خواب و چاقی با همدیگه رابطه مستقیمی دارن.

به گفتهٔ کارشناسان خواب شبونه کافی واسه افراد بالغ حدود ۷-۸ ساعت مناسبه. این اندازه واسه خردسالان که در سنین رشد هستن می تونه بیشتر باشه. در این مطلب فیت شیپ به طور کامل به موضوع خواب و چاقی پرداخته. همراه ما باشین.

خواب کم نظم هورمونای کنترل کننده اشتها رو دچار مشکل می کنه

خواب بی نظم ترشح هورمونای کنترل کننده اشتها رو به هم می زنه. درواقع باعث کاهش هورمون لپتین (عامل سیری) و افزایش هورمون گرلین (عامل گرسنگی) می شه. اگه خواب کافی داشته باشین کمتر احساس گرسنگی دارین و از پرخوری در امان هستین.

بیدار بودن شبونه، هورمون رشد رو کاهش و کورتیزول رو زیاد می کنه

جالبه بدونین که در حدود ساعت ۳ صبح ترشح هورمون سوماتوتروپین (هورمون رشد) به بالاترین درجه خود می رسه. از طرفی سطح کورتیزول در ساعت ۳ پایینه که شروع به بالاترین درجه گیری می کنه تا ساعت ۸ صبح که به بیشترین حد خود برسه.

اما نکته چیه؟

باید بدونین که هورمون رشد در جواب به بیداری و نور کنترل می شه و از طرفی دیگه هورمون کورتیزول درنتیجه مقاومت در مقابل خواب افزایش زودتر از موعد معمولی پیدا می کنه. اگه کمی با این هورمونا آشنایی داشته باشین پی میبرین که چه اتفاقی اتفاق می افته. چرخهٔ چربی سوزی شما کنه شده و عوضش پروتئینا در برابر مصرف شدن قرار می گیرن.

با خواب کم، فرصت غذا خوردن شما بیشتر می شه

هرچه کمتر بخوابین، بیشتر به سمت خوردن تنقلات خواهید رفت. چراکه زمان بیشتری در اختیار دارین. از طرفی در موارد قبلی دور و بر خواب و چاقی توضیح دادیم که با مشکل در ترشح هورمونای سیری و گرسنگی، اشتهای شما افزایش پیدا می کنه. این دو عامل در کنار هم پرخوری شما رو دلیل می شن.

مطلب در رابطه: دلایل شایع گرسنگی رو بشناسین و با اون مقابله کنین

تذکر: خواب خیلی زیاد باعث لاغری نمی شه! در اول مطلب اشاره کردیم که خواب کافی حدود ۷-۸ ساعت، خواب شبونه س. از طرفی گفتیم خواب کم دلیل چاقی می شه، اما این نکات به این معنا نیستن که اگه شما زیادتر از اندازه بخوابین لاغر میشین.

اتفاقاً خواب زیاد (زیادتر از اندازه استاندارد ۸ ساعته) موجب می شه درمجموع جنب و جوش شما کم شده و علاوه بر اون بعضی وعده ها رو مانند صبحونه از دست بدین. (در مطلبی وعده های غذایی مناسب جهت کاهش وزن رو توضیح دادیم)

جمع بندی مطلب در مورد رابطه خواب و چاقی

  • خواب مناسب شامل حدود ۷-۸ ساعت خواب شبونه س.
  • خواب کم اشتهای شما رو زیاد می کنه و از این واسه هم میشه خواب و چاقی رو با همدیگه در رابطه دونست.
  • اگه کم بخوابین زمان بیشتری واسه خوردن پیدا می کنین و بیشتر غذا می خورید.
  • خواب بی نظم و شب بیداری، چربی سوزی رو از جا در آورد کرده و عوضش پروتئین ماهیچه ها رو در برابر استفاده به عنوان سوخت قرار میده.
  • تناسب اندام به موجب خواب خوب، رژیم غذایی درست و ورزش ایجاد می شه.
  • ورزش می تونه با ایجاد خستگی (۴-۵ ساعت پس از ورزش) به خواب شما کمک کنه.
  • اگه رژیم می گیرین، ورزش می کنین ولی نتیجه مطلوب نمی گیرین، شاید خوب نمی خوابید.
  • تغذیه بروی خواب شما تاثیر گذاره (در مطلب “تغذیه بهتر، خواب بهتر” و “غذاهایی که نباید قبل خواب مصرف کرد” به اون پرداختیم)
  • خواب خوب در عضله سازی شما تاثیر مستقیم داره و باید به اندازه تمرین و تغذیه به اون اهمیت داد (در مطلب “خواب خوب و رشد عضلات” به طور کامل به اون پراختیم)
  • اگه خوب نمی خوابید، با اصلاح یه سری عادات می تونین شرایط خود رو تغییر بدین. (راه های داشتن یه خواب خوب رو بخونین)

شما می تونین با داشتن تغذیه ای درست و سالم، زندگی سالم و تناسب اندام رو به خود هدیه بدین. ورزش هم می تونه در کنار اون به شما کمک کرده و به همراه خواب خوب زندگی سالم و سرحالی داشته باشین. با برنامه ریزی درست و اصلاح سبک زندگی از بیماریای بسیاری در امان می مونین، بدنی متناسب دارین، سرحال، سرحال و با اعتماد به نفس بالا هستین و در همه محافل مانند نگینی می درخشید.

الان می تونین با ثبت نام در باشگاه مجازی فیت شیپ، تیم اختصاصی خود تشکیل شده از متخصص تغذیه و مربی ورزشی رو تشکیل بدین و با همراهی پشتیبانی همراه و دلسوز، زندگی بهتری رو به خود هدیه بدین.

.منبع :

جمع آوری به وسیله بخش ورزش و سلامت سایت

No Comments

Leave a Reply