سلامتی

آیا خوردن بیش از حد میوه خطرناک است؟ | بیماری

سپتامبر 20, 2019

: هممون میدونیم که میوه ها دارای خواص بسیاری هستن. اگه میوه به اندازه مصرف شه می تونه احتمال سکته مغزی، حمله قلبی، دیابت و خیلی از بیماریای دیگه رو کم کنه؛ اما اندازه کافی به چه معنیه؟

خوردن زیادتر از اندازه میوه مضره؟ میشه گفت که جواب این سؤال به طور خلاصه بستگی به نوع میوه و شخصی که اونو مصرف می کنه، داره.

قند

خطرات و ریسکای مصرف بالای قند خوب شناخته شده.

خوردن زیادتر از اندازه قند در فاصله وقتی کم باعث بالا رفتن سطح هورمونا می شه که بدون این دست اون دست کردن علائم ناراحت کننده ای رو در فرد به وجود می آورد. عادت به مصرف زیادتر از اندازه قند می تونه احتمال بعضی بیماریای دراز مدت رو بالا ببره.

سوخت وساز قند موجود در میوه یا فروکتوز با قند معمولی که در شیرینیا یا کربوهیدرات برنج و نون سفید پیدا میشه، فرق داره.

قند معمولی یا ساکاروز در بدن به گلوکز یا قند خون تبدیل می شن و قبل اینکه به انرژی در جریان خون تبدیل شن، از روده گرفته می شن. البته سطح گلوکز بالا دائم باعث قند خون بالا می شه که مشکلاتی رو واسه تولید انسولین از پانکراس و در آخر، دیابت نوع ۲ رو به وجود می آورد.

اما فروکتوز کمی فرق داره. این نوع قند در کبد پردازش می شه و مقدار زیادتر از اندازه اون می تونه روی کارکرد کبد فشار وارد کنه. علاوه بر این، اگه بدن نتونه از تموم فروکتوز موجود استفاده کنه، اندازه فروکتوز اضافی رو به چربی احشایی تبدیل می کنه. این روند به نوبه خود یه عامل خطرناک واسه دچار شدن به دیابت نوع ۲ه.

معمولا مقدار فروکتوز موجود در تموم میوه ها کمه؛ پس یه فرد واسه رسیدن به سطحی که مشکلات کبدی رو در بر داره، باید خیلی میوه مصرف کنه.

با این حال وقتی که فروکتوز از کنسانتره میوه ها مصرف شه که مقدار اون بسیار بیشتر از مقدار فروکتوز موجود در میوه س، می تونه باعث بروز مشکلاتی شه که در بالا به اون گفته شد.

طبق یه تحقیق، مصرف بالای میوه هیچ خطری واسه دچار شدن به دیابت نداره، اگه افزایش مصرف آبمیوه احتمال دچار شدن به دیابت رو بالا می بره.

پس خیلی از کارشناسان پیشنهاد می کنن که به جای به کار گیری کنسانتره میوه یا آبمیوه، بهتره که خود میوه رو استفاده کنین؛ چون که دارای امتیازات خیلی از جمله فیبر بالا و کالری پایین تریه.

هم اینکه بعضی میوه های خشک بیشتر قند بالایی دارن و باید میونه روی رو در مصرف اونا رعایت کرد.

فیبر

پوست بعضی میوه ها که قابل خوردن هستن (مانند سیب) شامل مقدار زیادی فیبر است که واسه بیشتر آدما لازمه. هضم فیبر در روده کمی زمان میبره؛ پس شما به مدت طولانی تری احساس سیری می کنین. هم اینکه فیبر می تونه سطح کلسترول خون رو کم کنه.

مصرف حدود ۳۰ گرم فیبر در روز واسه بزرگسالان ایدئاله. یه سیب شامل ۴ تا ۵ گرم فیبره؛ پس ممکنه مصرف فیبر یه شخص از راه میوه زیادتر از اندازه شه. مصرف زیادتر از اندازه فیبر واسه آدمایی که مشکلات گوارشی دارن، باعث نفخ و ناراحتی می شه.

کالری

کالری موجود در میوه ها با اندازه کالری موجود در فرآورده های اونا خیلی فرق داره. معمولاً کالری میوه ها پایینه. یه موز یا یه سیب متوسط حدود ۹۰ کالری داره؛ اما یه بطری نیم لیتری آب پرتقال ممکنه بیشتر از ۲۰۰ کالری دارا باشن.

چه مقدار میوه باید خورد؟

طبق گفته سازمان بهداشت بریتانیا، مصرف روزانه ۵ وعده ۸۰ گرمی میوه واسه بیشتر افراد پیشنهاد می شه. یادتون باشه که مصرف زیادتر از اندازه میوه، بهتر از مصرف کنسانتره و فرآورده های اون هستش. هم اینکه به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که میوه های متنوعی رو استفاده کنین.

فوت و فن

.

منبع :

No Comments

Leave a Reply