سلامتی

آیا خوردن تخم مرغ خام ایمن و سالم است؟ | تغذیه سالم

سپتامبر 20, 2019

خوردن تخم مرغ خام ایمن و سالمه؟

تخم مرغ یکی از سالم ترین غذاهای دنیاس اون شامل مواد مغذی زیاد مهمه و می تونه واسه شما فایده های درمانی زیادی ارائه کنن تخم مرغ خام تموم امتیازات همون تخم مرغ پخته شده رو داره با این حال، خوردن تخم مرغ یا غذاهای خام نگرانیایی در مورد خطر دچار شدن به عفونت سالمونلا داره هم اینکه، جذب بدن شما از بعضی از مواد مغذی ممکنه کم بشه و یا حتی به طور کامل بسته شه.

 

تخم مرغای خام مغذی هستن

درست مثل تخم مرغ پخته شده، تخم مرغ خام بسیار مغذیه.
اونا پر از پروتئین با کیفیت بالا، چربیای سالم، ویتامینا، مواد معدنی، آنتی اکسیدان های محافظ چشم و مواد مغذی جور واجور دیگه س.
در کل، یه تخم مرغ خام بزرگ (۵۰ گرم) شامل:
کالری: ۷۲.
پروتئین: ۶ گرم.
چربی: ۵ گرم.
ویتامین آ: ۹ درصد از RDI.
ویتامین B2 (ریبوفلاوین): ۱۳ درصد از RDI.
ویتامین B5 (اسید پانتوتنیک): ۸٪ از RDI.
ویتامین B12 (کوبالامین): ۷ درصد از RDI.
سلنیوم: ۲۲٪ از RDI.
فسفر: ۱۰ درصد از RDI.
فولات: ۶ درصد از RDI.
علاوه بر این، یه تخم مرغ خام شامل ۱۴۷ میلی گرم کولین، یه ماده مغذی لازم مهم واسه کارکرد سالم مغزه. کولین هم ممکنه نقشی در سلامت قلب بازی کنه.

پروتئین موجود در اونا خوب جذب نمی شه

تخم مرغ یکی از بهترین منابع پروتئین در رژیم غذایی شمان.
در واقع، تخم مرغ شامل تموم ۹ اسید آمینه لازم در نسبت درسته. به خاطر همین، اون بیشتر به عنوان یه منبع پروتئین "کامل" نامیده می شه.
با این حال، خوردن تخم مرغ خام ممکنه جذب شما از این پروتئین با کیفیت رو کم می کنه.
تو یه مطالعه کوچیک جذب پروتئین از هر دو تخم مرغ پخته شده و خام در ۵ نفر مقایسه شده.
این مطالعه نشون داد درصد از پروتئین موجود در تخم مرغ پخته شده، جذب شد اما تنها ۵۰٪ تخم از مرغ خام جذب شد. یعنی، پروتئین در تخم مرغ پخته شده ۸۰٪ بیشتر قابل هضم بود.
با اینکه پروتئین، بهتره از تخم مرغ پخته شده جذب شه بعضی از مواد مغذی دیگه ممکنه کمی با طبخ و پز کم بشه. این موارد عبارت از ویتامین A، ویتامین B5، فسفر و پتاسیمه.
تخم مرغ خام هم اینکه در لوتئین و زیگزانتین بالا هستن. این آنتی اکسیدان مهم در مراقبت چشمون شما ممکنه خطر دچار شدن به بیماریای چشم وابسته به سن رو کم می کنه.
این مهمه که به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که تقریباً تموم مواد مغذی در زرده متمرکز شده. سفیده بیشترً از پروتئین تشکیل شده.

سفیده تخم مرغ خام ممکنه جذب بیوتین رو بلوک کنه

بیوتین ویتامین B محلول در آبه هم اینکه به عنوان ویتامین B7 شناخته شده.
این ویتامین در تولید گلوکز و اسیدهای چرب در بدن شما نقش دارن. اونم در دوران بارداری مهمه.
در حالی که زرده تخم مرغ یه منبع غذایی خوبی از بیوتین، سفیده تخم مرغ خام شامل پروتئینی به نام آویدینه. آویدین در روده کوچیک به بیوتین وصل می شه و از جذب اون جلوگیری می کنه.
این مسئله در وقتی که تخم مرغ پخته شده موجود نیس چون گرما آویدین رو نابود می کنه.
در هر صورت، حتی اگه شما عادت به خوردن تخم مرغ خام دارین اون بسیار بعیده به کمبود بیوتین واقعی منجر شه. واسه این اتفاق، شما نیاز به مصرف تخم مرغ خام به مقدار زیاد یه دوره وقتی طولانی دارین (دست کم یه دوجین در طول روز).

تخم مرغ خام ممکنه با باکتری آلوده باشه

تخم مرغ خام و نپخته ممکنه شامل سالمونلا، یه نوع از باکتریای مضر باشه.
این باکتری می تونه در پوسته تخم مرغ یافت شه هم اینکه در داخل تخم مرغ هم پیدا شده.
مصرف تخم مرغ آلوده می تونه دلیل مسمومیت غذایی شه.
علائم مسمومیت غذایی شامل درد شکمی، اسهال، تهوع، تب و سردرد است. این علائم معمولاً ۶ تا ۴۸ ساعت پس از غذا خوردن به نظر می رسه و ممکنه ۳ تا ۷ روز طول بکشه.
حالا خوبیش اینه، خطر آلوده شدن یه تخم مرغ بسیار کمه. یه مطالعه نشون داد تنها ۱ مورد از هر ۳۰۰۰۰ تخم مرغ تولید شده در آمریکا آلوده س.
با این حال، از سال ۱۹۷۰ تا سال ۱۹۹۰، پوسته تخم مرغ آلوده عادی ترین منبع عفونت سالمونلا بود.
از اون زمان، بعضی از پیشرفتا در فراوری تخم مرغ، خطر دچار شدن به موارد سالمونلا و گسترش مریضی کمتر شده.
این تغییرات عبارت از پاستوریزاسیون هستن. این روند از عملیات گرمایی به خاطر کاهش تعداد باکتریا و دیگه میکروارگانیسما در مواد غذاییه.
وزارت کشاورزی آمریکا (USDA) تخم مرغ خام پاستوریزه رو بی خطر می دونه.

عفونت باکتریایی بیشتر واسه افراد خاص خطرناکه

عفونت سالمونلا بیشتر از یه نگرانی در جمعیتای خاصه. در بعضی افراد، اون می تونه عواقب جدی و یا حتی منتهی به مرگه.
این موارد عبارتند از:
نوزادان و کودکان خردسال: جوانترین گروه سنی با در نظر گرفتن سیستم ایمنی نابالغ بیشتر در برابر عفونت هستن.
زنان باردار: در موارد نادر، ممکنه باعث گرفتگی سالمونلا در رحم زنان باردار شه که می تونه به تولد نوزاد نارس یا زایمون بچه مرده منجر شه.
افراد سن بالا: افراد بالای ۶۵ هستن با احتمال بیشتری از عفونت منتقله از غذا می میرن. عوامل موثر عبارتند از سوء تغذیه و تغییرات وابسته به سن در دستگاه گوارش است.
افراد با ایمنی در خطر: سیستم ایمنی ضعیف تر و افراد گرفتار به بیماریای طولانی بیشتر در خطر عفونت هستن. افراد گرفتار به دیابت، HIV و تومورهای بدخیم نباید تخم مرغ خام بخورند.
این گروه ها باید از خوردن تخم مرغ خام و غذاهای شامل اونا دوری کنن. غذاهای خونگی بیشتر شامل اونا عبارتند از سس مایونز، کیک شکری و بستنیه.

چیجوری خطر عفونت باکتریایی رو به کمترین حد ممکن برسونیم؟

خطر نابود کردن دچار شدن به عفونت به وجود اومده به وسیله خوردن تخم مرغ خام به طور کامل ممکن نیس. با این حال، راه هایی واسه کاهش اون هست.
اینجا چند راهنمایی موثر هستن:
تخم مرغ و اجناس تخم مرغ پاستوریزه در دسترس، در بعضی از سوپر مارکتا رو بخرین.
فقط تخم مرغ رو از فروشگاه مواد غذایی که تخم مرغ رو در یخچال نگهداری می کنن خرید کنین.
تخم مرغ رو در خونه خود، در یخچال نگه دارین. ذخیره سازی اونا در دمای اتاق ممکنه رشد سریع باکتریای مضر القا کنه.
تخم مرغ با تاریخ انقضای مصرف گذشته نخرید.
از شر تخم مرغای شکسته یا کثیف خلاص شید.
با این حال، تنها راه مطمئن واسه نابود کردن خطر، طبخ تخم مرغا به طور کامله.
چند تا نکته مهم:
تخم مرغ خام تموم امتیازات همون تخم مرغ پخته شده رو داره.
با این حال، جذب پروتئین از تخم مرغ خام کمتره و از جذب بیوتین ممکنه جلوگیری کنه.
بیشترین خطر تخم مرغ خام آلوده بودن به باکتری سالمونلاه. خرید تخم مرغ پاستوریزه خطر دچار شدن به عفونت رو کاهش خواهد دهد.
خوردن تخم مرغ خام ارزش خطر رو داره این چیزیه که شما واسه خودتون در خوردن تخم مرغ خام، نیاز به اراده کردن دارین.
کودکان بسیار جوون، زنان باردار، سالمندان و افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف به یاد دارا باشن که اونا نباید بخورند.

.

منبع :

No Comments

Leave a Reply