سلامتی

آیا خوردن دسر بعد از غذا چاق نمی کند؟ | تغذیه سالم

سپتامبر 20, 2019

خوردن دسر بعد از غذا چاق نمی کنه؟

تغذیه

دسر، وعده ایه که معمولاً درپایان یه وعده غذایی سرو می شه. بیشتر دسرها شیرین هستن، اما بعضی وقتا مواد غذایی دیگری مثل شکلای جور واجور پنیر هم به عنوان دسر مصرف می شه. در بعضی کشورها، وعده جداگونه ای به نام دسر موجود نیس، بلکه همراه با غذا، مخلوطی از شیرینیا یا خوراکای شور رو سر میز می ذارن.

دسر بیشتر در خیلی از کشورها، یه وعده غذایی جداگونه تلقی می شه و بعضی وقتا حتی یه مدت، پس از خوردن غذا دسر رو می خورن. مثلا، در اروپا هنوز دسر یعنی میوه ای که در آخر غذا مصرف می شه، هرچند بیشتر در کنار اون، پودینگی از میوه یا شیرینی خمیری یا سوفله و یا تارت هم سرو می کنن و خیلی از آمریکائیا، در آخر غذا شیرینی می خورن و علاوه بر مجموعه دسرهای جور واجور در ممالک جور واجور، اقسام بستنی و کیکای میوه رو به جای دسر هم سرو می کنن. کیک، کلوچه، میوه، ژله، بستنی، پودینگ، ماست و چیزای دیگه ای به جز اینا، همه جزو دسرها هستن.

خوردن دسر بعد از غذا ضرورت داره؟

کربوهیدراتا واسه اکسیداسیون کامل و درست چربیا و پروتئینا ضرورت دارن. ذخیره این مواد دربدن، انرژی آماده و فوری رو در موارد نیاز در دسترس قرار می ​دهد و وجود اونا در شرایط استرس زا، موجب حفظ پروتئین ​های بدن می ​شه.اما واقعیت اون هستش که بدن خیلی احتیاجی به دسر بعد از غذا نداره. این سوء تفاهمی بیش نیس که می ​می گن «اگه بعد از غذاهای چرب، شیرینی ​جات بخوریم از مضرات چربی غذا کاسته می ​شه.» این عادت یعنی مصرف شیرینی و دسر بعد از غذا، جزء ذائقه ما ایرونی ​ها حساب می​ شه که بسیار لذت بخشه، اما تا امروز دلایل علمی در اینباره به دست نیامده.

خوردن دسر بعد از غذا چاق نمی کنه؟

این سوالیه که همیشه افراد، مخصوصا مادران که مسئول جفت و جور و سرو غذای خونواده هستن، به دنبال پیدا کردن جواب اون هستن. در افکار عمومی بسیار بیان می شه که خوردن دسر پس از غذا باعث سهولت هضم غذا می​ شه و در این رابطه، خوردن دسرهای شیرین پیشنهاد می​ شه. دست کم نیاز روزانه به قند برابر ۵ گرم به ازای هر ۱۰۰ کالری انرژی لازم بدنه. مثلا در رژیم ۳۰۰۰ کالری روزانه دست کم ۱۵۰ گرم مواد قندی لازمه.

از طرف دیگه این مواد هضم آسون و کاملی دارن و پس از سوختن در بدن، تنها آب و دی اکسید کربن تولید می​ کنن. البته در صورت مصرف اضافی، به جای تبدیل شدن به انرژی، به تری​گلیسیرید تبدیل می​شن و در بدن ذخیره می​گردند و چاقی ایجاد می​کنن.

دسرها بهترین منبع تأمین انرژی هستن؟

با وجود اون که نمی ​توان گفت مواد قندی قسمت اصلی رژیم غذایی رو تشکیل می​بدن، چون تا مدتا می ​توان بدون کربوهیدرات​ها زندگی کرد؛ اما دررژیم غذایی ما دست کم باید نصف انرژی روزانه از کربوهیدرات ​ها تأمین شه. مواد قندی مهمترین منبع انرژی در تغذیه آدم می​باشه. این مواد به دلیل تحریک ترشح انسولین، به سرعت هضم شده، انرژی تولید می​کنن و با تحریک ترشح آندورفین​ها دلیل شادی می شن. هم اینکه از اونجا که مغز واسه انجام فعالیتای خود از انرژی حاصل از مواد قندی استفاده می​کنه؛ به خاطر این در زمان افطار خوردن دسرهای شیرین و مواد قندی پیشنهاد می​شه.

دسرهامیان وعده​های غذایی خورده شن یا نه؟

پیشنهاد می شه دسرها دست کم یه ساعت بعد ازغذا خورده شن تا اثرات مفیدتری دارا باشن. البته این زمان، بسته به نوع دسری که می​خواهیم مصرف کنیم و شرایط جسمی و وزن مون فرق داره. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین بهترین زمان خوردن دسرها، میان وعده​های غذاییه.

دسرهای خونگی بهتره یا حاضری؟

بهتره که دسرها در خونه جفت و جور شن، چون می تونین اندازه قند، نمک و روغن موجود در اونو کنترل کنین. مثلا یه برش ۱۰۰ گرمی کیک ۴۰۰ کالری انرژی داره، اما بعضی کیک​ ها مانند کیک ساده اسفنجی چون با روغن کمتری جفت و جور می شن، مفیدترند. اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین، به شرطی که به فرم طبخ کیک آسیبی نرسه، از شکلای جور واجور میوه ها، کشمش و مغزها هم بهره بگیرین.

اگه عادت به خوردن دسر دارین به شما چند پیشنهاد داریم:

-اول اینکه در میان دسرها، گروه میوه ها از بهترین شون هستن و پیشنهاد می شه چند ساعت بعد از غذا خورده شن تا اثرات مفیدتری دارا باشن.

-هم اینکه، می توان بعد ازغذا ازدسرهای کم کالری مانند چند عدد کشمش، یه عدد انجیر خشک، یه عدد خرما و یا حتی یه قاشق کوچیک مربا استفاده کرد.

-وقتی دسرها رو بعد از غذا می خورید، کالری اضافی رو جذب بدن می کنین، چون دسرها حتی در حالت سیری هم جذب می شن.

-به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین بهترین زمان خوردن دسرها البته به مقدارکنترل شده، بین وعده های غذاییه. مثلاً درمهمانیا که افراد تا حد اشباع شدن غذا خورده ان، با دیدن میز دسرهای رنگارنگ بازم وسوسه می شن. واقعا یه جور اشتهای اختصاصی نسبت به این دسرها هست که اگه به طور مرتب خورده شه باعث آزارمعده و مشکلات در دستگاه گوارش می شه.

-موضوع دیگه ای که هست میل به جویدن غذا در هر وعده و ایجاد احساس سیری است. بودن مواد غذایی جامد مثل کشمش در مثل این خوراکیا، حس جویدن رو ارضا می کنه، پس وجود کشمش و گردو از این نظر هم درتهیه کیک و شیرینیا و انوا دسرها روش زوم شده.

-درانتها باید اضافه کنم شیرینی واسه آدمایی که اضافه وزن دارن یا دیابتی هستن، پیشنهاد نمی شه.

-در مورد بچه ها هم زیاد خوردن دسرهای شیرین مضره، چون باعث خرابی دندونای شون می شه.

-به طورکلی، درمورد خوردن شیرینی ها و دسرها به حدی که وابسته نشید، مصرف شون اشکالی نداره.

این عادت یعنی مصرف شیرینی و دسربعد از غذا، جزو ذائقه ما ایرانیا حساب می شه که بسیار لذت بخشه، اما تا امروز دلایل علمی در اینباره به دست نیامده.کمک آنلاین

.

منبع : pezeshk.us

No Comments

Leave a Reply