سلامتی

آیا خوردن سیر برای شما مفید است؟ | تغذیه سالم

سپتامبر 20, 2019

خوردن سیر واسه شما خوبه؟

سیر یکی از تک و توک اجناس مورد استفاده در سه سیستم درمانی باستانی شامل آیورودا هند، پزشکی سنتی چین، و پزشکی سنتی اروپا بوده. هزاران ساله که از سیر واسه درمان بیماریا استفاده می شه . نام اون در قدیمی ترین متون پزشکی جهان هم گفته شده.
به نقل از عصر ایران، سیر ماده غذایی خوشبویی نیس اما از فواید سلامت بسیاری برخورداره و خیلیا در سراسر جهان از اون به نوعای جورواجور استفاده می کنن. سیر ماده غذایی قدرتمندیه و تنها یه حبه از اون می تونه عطر و طعم متفاوتی به غذای موجود تو یه قابلمه بزرگ ببخشد. بسیاری بیشتر به اشتباه سیر رو یه گیاه دارویی یا ادویه در نظر می گیرن اما از دید فنی، سیر یه سبزی در خونواده ای مشابه با پیاز، تره فرنگی، و موسیره.
،ید این سوال رو با خود مطرح کرده باشین که خوردن سیر واسه من به درد بخور و خوبه؟ به گفته سردبیران مجله «بن اپتیت» که پژوهشای بسیاری در مورد ادعاهای انجام شده درباره سیر انجام دادن، جواب مثبته.
سیر یکی از تک و توک اجناس مورد استفاده در سه سیستم درمانی باستانی شامل آیورودا هند، پزشکی سنتی چین، و پزشکی سنتی اروپا بوده. هزاران ساله که از سیر واسه درمان بیماریا استفاده می شه . نام اون در قدیمی ترین متون پزشکی جهان هم گفته شده.
با اینکه مصرف سیر پخته بازم فواید مختلفی رو ارائه می کنه اما مصرف این ماده غذایی به صورت خام از تاثیر و کارایی به مراتب بیشتری واسه بهبود سلامت برخورداره.
فرق سیر خام
در شرایطی که شاید تمایلی به خوردن تخم مرغ خام یا گوشت خام ندارین، وقتی که موضوع مواد غذایی گیاهی مطرح می شه، طرفداران رژیمای غذایی خام فکر می کنن که مصرف این مواد به صورت خام می تونه پتانسیل نهفته در اونا رو آزاد کنه. باور اصلی اینه که پختن مواد غذایی موجب از بین رفتن ویتامینای موجود در اونا و تقریبا تموم مواد مغذی تقویت کننده سیستم ایمنی بدن می شه.
در این فلسفه، آماده سازی غذا از اهمیت فوق العاده ای برخوداره. به عنوان یه قانون، هیچ ماده غذایی بیشتر از ۱۰۵ تا ۱۲۰ درجه فارنهایت (۴۱ تا ۴۹ درجه سانتیگراد) گرما داده نمی شه و هیچ چیزی پاستوریزه، هموژنیزه، یا با به کار گیری آفت کش ها، کودهای شیمیایی، حلالای صنعتی، یا افزودنیای شیمیایی جفت و جور نمی شه.
قدمت این جنبش به اواخر دهه ۱۸۰۰، یعنی وقتی که دکتر ماکسیمیلیان بیرچر-بنر دریافت می تونه مریضی زردی خود رو با خوردن سیب خام درمان کنه، برمیگرده. از اون زمان، این که مصرف مواد غذایی خام چیجوری می تونه روی آدم اثر داشته باشه مورد آزمایش قرار گرفته و امروزه این نوع رژیم غذایی در میان ۱۰ روش برتر کاهش وزن قرار داره.
در این رژیم غذایی ۷۵ تا ۸۰ درصد مواد غذایی مصرفی به صورت خام هستن تا فرد از فواید اون بهره مند شه و در شرایطی که بعضی حتی ساشیمی (یا ماهی خام) و پنیر جفت و جور شده از شیر غیر پاستوریزه رو مصرف می کنن، بیشتر پیروان اونو وگانا تشکیل میدن. در این حالته که سیر می تونه به یکی از اجزا اصلی خام خواری تبدیل شه چون حتی در این حالت هم بسیار مغذیه.
فواید سلامت سیر خام
سیر خام به عنوان یه ابرماده غذایی شناخته می شه که پر از مواد مغذیه و محصولی به درد بخور واسه سلامت و بهزیستی آدم در نظر گرفته می شه. بخشی از این قدرت از مولکولای اصلی سیر یعنی آلین و آلیناز ناشی می شه که در سلولای جور واجور سیر تازه وجود دارن. عطر و طعم جدا سیر وقتی شکل میگیره که آلین با آلیناز عکس العمل میده، فرآیندی که هنگام خرد شدن یا حتی آسیب دیدن حبه های سیر تسریع می شه. پس از حدود ۱۰ ثانیه فعالیت فیزیکی، این دو ترکیب ترکیب می شن تا آلیسین فتوشیمیایی، یه عامل ضد میکروبی و ضد قارچی قوی، ایجاد شه.
برخلاف اون که تقریبا پایداره، اما آلیسین طی یه روز از بین میره. گرما هم موجب از بین رفتن آلیسین می شه و از این رو مفیدترین حالت به کار گیری سیر به صورت خام و طی چند دقیقه پس از خرد کردن حبه های اون هستش.
اگه می خواید از سیر در وعده های غذایی پخته شده استفاده کنین، در آخرین لحظات مراحل پخت و پز سیر رو به اون اضافه کنین و یا مقدار اعلام شده در دستور العمل غذا رو اضافه کرده و در مرحله آخر پخت و پز مقداری سیر دیگه به اون اضافه کنین.
اگه تمایلی به مصرف سیر خام ندارین می تونین از مکملای سیر استفاده کنین تا به اندازه کافی آلیسین دریافت کنین.
تقویت سیستم ایمنی بدن
نه فقط آلیسین طعمی جدا به سیر می بخشه بلکه یکی از آنتی اکسیدان های قوی در این ماده غذاییه و یه مبارز فوق العاده در برابر باکتریا و قارچا حساب می شه. واقعا، سیر طی جنگ جهانی دوم واسه کمک به سربازان واسه مقابله با قانقاریا استفاده می شد. سیر اونقدر قدرتمنده که مکملای اون واسه مقابله با گلو درد میکروبی، عفونتای استاف و حتی باکتری مشکی زخم با موفقیت استفاده شدن. الان، پژوهشای بیشتری درباره سیر جریان دارن و به نظر می رسه در درمان عفونت های شدید که بدن می تونه در برابر بعضی داروها و آنتی بیوتیک های مشخص مقاوم شده باشه، اثر داشته باشه.
سلامت قلب
در مقابله با مریضی قلبی عروقی، سیر می تونه یه بازیکن کلیدی حساب شه. طبق تحقیق جدید دانشگاه UCLA، اسانس سیر چند ساله پیشرفت مریضی قلبی رو متوقف کرده و در بعضی موارد حتی تجمع پلاک عروق رو برعکس ساخته. سیر می تونه هموسیستئین، یه بیان کننده واسه مریضی قلبی رو کم کنه.
بهبود شرایط پوست و پوست سر
ویژگیای ضد قارچی سیر اونقدر قوی هستن که این گیاه بیشتر واسه درمان جوش مورد استفاده قرار گرفته و بعضی کارشناسان گیاهان دارویی بر این باورند که سیر از توانایی درمان شوره سر برخورداره چون در مقابله با Pityrosporum ovale، قارچی که در پوست سر زندگی می کنه و در ایجاد پوسته های سر نقش داره، موثر عمل می کنه. ترکیبات آلیسین هم با درمان موثر ریزش مو در رابطه هستن و به کاهش ریزش مو کمک می کنن.
فشار خون عادی
تحقیقات نشون دادن که خوردن سیر می تونه به کاهش فشار خون کمک کنه که این شرایط می تونه از بروز مسائل سلامت جدی پیشگیری کنه. خوردن سیر تولید گاز سولفید هیدروژن رو زیاد می کنه که به باز شدن رگای خونی منجر شده و امکان جریان آسون تر خون رو جفت و جور می کنه و از این رو فشار کمتری بر اونا واسه انجام وظیفه خود وارد می شه.
کاهش التهاب
سیر دارای ویژگیای ضد التهابیه و تحقیقات بسیاری روی این ویژگی سیر انجام شدن. سیر شامل چهار ترکیب گوگردی مختلفه که می تونه به کاهش التهاب کمک کنن. این فایده می تونه شامل حال بیماریای خود ایمنی که در نتیجه واکنشی التهابی شکل می گیرن و هم اینکه آرتریت (التهاب مفصل) هم شه.
افزون به همه موارد گفته شده در بالا، سیر منبع خوبی واسه تامین مواد مغذی لازم بدن مانند ویتامین C، ویتامین B6، منگنز، کلسیم، آهن، و پتاسیمه.
چگونگی انتخاب و نگهداری از سیر
اگه می خواید از فواید سیر خام بهره مند شید باید اونو به صورت تازه بخرین. مهم ترین نکته هنگام خرید سیر اینه که غلاف اون آسیب ندیده باشه. وقتی که غلاف سیر رو در دست خود نگه می دارین باید احساس سنگینی داشته باشین و وقتی اونو به آرومی بین انگشتان خود فشار می دید باید محکم و سخت به نظر برسه و نه نرم و مرطوب. غلافای نرم و چروکیده از قدرت مشابه با یه سیر تازه بهره مند نیستن.
در صورت نگهداری مناسب، سیر می تونه واسه یه ماه و یا حتی بیشتر تازگی خود رو حفظ کنه. واسه اینکه سیر رو تا حد ممکن تازه نگه دارین اونو در جای خنک (۱۵ تا ۱۸ درجه سانتیگراد) و دور از نور خورشید بذارین. کمی رطوبت و گردش هوا واسه تازه موندن سیر خوبه اما وقتی که غلاف رو باز می کنین به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که حبه های اون تنها چند روز دووم میارن.

منبع :

No Comments

Leave a Reply