سلامتی

آیا خوردن شیر برای بدن فایده دارد؟ | بیماری

سپتامبر 20, 2019

: خوردن شیر واسه بدن فایده داره؟

در حالیکه این بیانیه یه شعار تبلیغاتی جذابه، اما بعضی تحقیقات نوین این باور عادی رو که شیر باعث تقویت استخوانا می شه، مورد سوال قرار دادن.یه مسئله هست، اگه شیر واسه سلامت استخون ها مهمه، پس فکر می کنین آدمایی که دچار نبود تحمل لاکتوز هستن، به اندازه بیشتری از پوکی استخون رنج می بنرد. اما براساس موسسات بین المللی بهداشت، دلایل مبنی بر رابطه بین نبود تحمل لاکتوز و ضعف استخوانی قاطی شده شدن.

پژوهشی که در سال ۲۰۱۴ در یکی از شماره های BMJ* (British Medical Journal)چاپ شد، نشون داد خانمایی که مقدار زیادی شیر مصرف می کنن (بیشتر از ۳ لیوان در روز) بیشتر از بقیه در برابر شکستگی استخون هستن که این مسئله در بین آقایون دیده نمی شه. هم اینکه تحقیق BMJ یه جور رابطه بین مصرف شیر و نشانگرهای استرس اکسایشی یا استرس اکسیداتیو*  oxidative stress و التهاب پیدا کردن.

* استرس اکسیداتیو oxidative stress : همون پیروزی رادیکالای آزاد بر دفاع آنتی اکسیدانی بدنه و انگار به حمله های بیولوژیک به ارگانیسم بدن تعبیر می شه. به بیان دیگه، استرس اکسیداتیو نبود تعادل میان تولید رادیکالای آزاد و دفاعای آنتی اکسیدانی تعریف می شه.تموم این تحقیقات با بعضی ادعاهای آنلاین – عموما روی وبلاگای سلامت – موافق می شد. این ادعاها میگفتن که شیر یه غذای تولید کننده اسیده و می تونه باعث التهاب و شکستگی استخون شه.

اما مصرف شیر رو متوقف نکنین

به یه دلیل این که شیر اسید تولید می کنه، یه ادعای جعلیه.

ایران ناز طبق گفته مجله امریکایی تحقیقات تغذیه بالینی American Journal of Clinical Nutrition، واقعا شیر پس از هضم، اسید موجود در ادرار رو  کم می کنه.پس این نظریه که شیر اسید بدن رو زیاد کرده و در نتیجه به استخوانا آسیب می زنه، رد می شه.

بعضی کارشناسان هم یافته های تحقیق BMJ رو مورد سوال قرار دادن. واسه شروع این تحقیق یه جور رابطه بین *شیر سنگین heavy milk و بعضی مشکلات استخوانی رو میگه. ثابت نشده که نوشیدن شیر باعث بروز این مشکلات می شه.

*شیر سنگین heavy milk: شیر سنگین یه محصول لبنی نیس که اونو مانند شیر معمولی سر میز صبحونه سر بکشین.معمولا از اون در صنعت به عنوان خامه یا کرم سنگین heavy cream استفاده می شه. شیر سنگین دارای درصد بالایی از کره س و همین فرق اون از شیر عادیه.و حتی اندازه چربی اون از خامه معمولی هم بیشتره

پروفسور شیوانی سانی Shivani Sahni،مدیر برنامه تغذیه ای در موسسه تحقیقات افزایش سن در دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد Harvard میگه: ” اگه به گفته ها و بیانات زیادی که در این باره گفته شدن، دقت کنین بیشتر اونا نشون دهنده این هستن که مصرف شیر هم باعث بهتر شدن تراکم مواد معدنی در استخوانا می شه و هم کم کم از کم شدن تراکم استخوانی جلوگیری می کنه.”

سانی تحقیقات زیادی در مورد مصرف لبنیات و سلامت استخون انجام داده. اون میگه مصرف شیر علاوه بر اینکه باعث بهتر شدن تراکم مواد معدنی در استخوانا می شه، هم اینکه از شکستگیای به وجود اومده به وسیله پوکی استخون، مخصوصا شکستگی لگن، پیشگیری می کنه.

طبق پژوهشی که مجله امریکایی تغدیه بالینی انجام داد، شیر مخصوصا واسه خانمای سن بالا خوبه. این تحقیق نشون داد خانمایی که پس از یائسگی هر روز اجناس لبنی مصرف می کنن – برابر ۲۰ اونس شیر یا ۱۰ اونس ماست – خیلی استخوانای قوی تری نسبت به خانمایی دارن که لبنیات کمتری مصرف می کنن.

طبق گفته نویسنده تحقیق انجام شده در مجله امریکایی، دکتر رنه ریزولی René Rizzoli،پروفسور بیماریای استخوانی در دانشگاه ژنو Geneva در سوئیس: استخوانای قوی – و هم اینکه عضلات سالم – نیاز به کلسیم و پروتئین داره. غذاهای دیگه هم شامل کلسیم و پروتئین هستن، اما لبنیات این مواد مغذی رو تو یه پکیج مقرون به صرفه به شما ارائه میدن.

شیر و لبنیات چیزی بیشتر از پروتئین و کلسیم به شما میده

سانی موافقه که پروتئین و کلسیم واسه داشتن استخوانای قوی مهم هستن – و اینکه لبنیات یه منبع عالی از هر دو ماده مغذی است – ایشون میگه که لبنیات شامل پتاسیم و منیزیم همه که هر دو از استخوانا در برابر ضعف و شکستگی مراقبت می کنن.

سانی ترکیبات پروبیوتیک مواد لبنی تخمیر شده مانند ماست رو هم ذکر می کنه و در این باره توضیح میده: “این غذاها ممکنه روی میکروبیوم microbiom روده و چگونگی جذب کلسیم تاثیر بذارن. ” بازم تحقیقات بیشتری در این مورد لازمه. اما این احتمال هست که مخصوصا ماست واسه سلامت استخوانا به درد بخور باشه.

*میکروبیوم microbiome:اجتماعی از جانوران کوچیک میکروسکوپی (مانند باکتریا، قارچا وویروسا) که تو یه محیط خاص از جمله بدن آدم زندگی می کنن.

پس چقدر شیر و لبنیات باید استفاده کنین؟

سانی میگه فرض کنیم که شما دچار نبود تحمل لاکتوز نیستین، در این صورت مصرف سه وعده – برابر سه فنجون – شیر در روز واسه بزرگسالان پیشنهاد می شه.اون میگه: ” مشاجراتی در این باره هست و من اونا رو رد نمی کنم. اما با نگاهی به تموم تحقیقات موجود، فکر می کنم مصرف لبنیات از استخوانا در مقابل شکستگی و ضعف مراقبت می کنه.”

: خوردن شیر واسه بدن فایده داره؟

.

منبع : irannaz.com

No Comments

Leave a Reply