سلامتی

آیا خوردن صبحانه باعث چاقی می شود ؟ | ۵ ترکیب مواد برای صبحانه | چاقی

سپتامبر 20, 2019

خوردن صبحونه باعث چاقی می شه ؟ | ۵ ترکیب مواد واسه صبحونه

خوردن صبحونه باعث چاقی میشه ؟

خیلی از خانمها و آقایون که در حال رژیم و کاهش وزن هستن این سوال رو میکنن که خوردن صبحونه باعث چاق شدن میشه ؟ صبحونه رو باید کامل خورده شه چون واسه سلامتی خیلی با اهمیته پس چیجوری میشه با خوردن کامل صبحونه چاق هم نشد ؟ ما ۵ ترکیب خوراکی رو هم که باعث میشه هم تغذیه خوبی در صبحونه داشته باشین و هم چاق نشید رو دراین پست بشما معرفی انجام میدی. خوردن صبحونه متعادل ، بهترین راه واسه شروع مناسب سوخت وساز بدنه. حفظ سوخت وساز سالم، بخش مهمی از حفظ یا از دست دادن وزنه.

خوردن صبحونه و چاقی , به گزارش تالاب محققان و کارشناسان تغذیه به این نتیجه رسیدن؛ کسائی که صبحونه می خورن، آسون تر میتونن وزن مناسب خودشون رو حفظ کنن. خوردن صبحونه با مقدار متعادلی کربوهیدرات، پروتئین بدون چربی و حتی کمی دسر میتونه کمک تون کنه که واسه باقی روز، انتخابای غذایی سالم تری داشته باشین.

با خوردن صبحونه مفصل «همراه با دسر»، بدن ما احساس سیری می کنه و احتیاجی به این نداره که با خرده خواری و میل و هوس غیرواقعی به خوردن، همیشه به دنبال جبران کالریای از دست رفته باشه. اینکار به نوبه خود به گسترش عادات درست غذاخوردن کمک می کنه و باعث می شه وزن مناسب خودتون رو حفظ کنین.

آدمایی که هرروز صبحونه می خورن، رژیم غذایی مغذی تری دارن. خوردن یه صبحونه متعادل و مغذی باعث میشه عادات غذاخوردن تون در باقی روز روی حساب و کتاب باشه. هم اینکه جلوی گرسنگی زیادتر از اندازه و میل و هوس شدید به خوردن راکه در اثر افت شدید فشار خون اتفاق می افته، میگیره.

خوردن صبحونه موجب کاهش وزن می شه

محققان می گن صرف یه صبحونه کامل تاثیر زیادی در کاهش وزن داره، چون خوردن صبحونه باعث نظارت اشتها میشه و میل به خوردن شیرینی و نشاسته رو بر طرف می کنه. به گفته دکتر “دانیل یاکوبوویچ” از “بیمارستان دو کیلنیکا” در کاراکاس واقع در ونزوئلا، این رژیم غذایی سالم تر از رژیمای غذایی کم کربوهیدارت واسه کاهش وزنه، چون خوردن صبحونه امکان دریافت فیبر غذایی و میوه های ویتامین دار بیشتری رو واسه بدن جفت و جور می کنه.

ایشون دراین باره گفت: این رژیم غذایی رو مدت بیشتر از ۱۵ سال با موفقیت روی بیمارانش آزموده س. بیشتر مطالعاتی که واسه کاهش وزن انجام شده نشون دادن که رژیمای غذایی خیلی کم کربوهیدرات«مانند رژیم اتکینز»، روش خوبی واسه کاهش وزن نیستن.

این رژیمای غذایی میل شخص رو واسه خوردن کربوهیدارت زیاد می کنن و سوخت و ساز بدن رو از جا در آورد می کنن، در نتیجه پس از یه دوره کوتاه کاهش وزن، چاقی به سرعت برمیگرده. صرف یه صبحونه کامل و پر از کربوهیدارت و پروتئین، و رعایت یه رژیم غذایی کم کربوهیدارت و کم کالری در بقیه روز، موجب کاهش وزن و حفظ اون میشه.

یاکوبوویچ و همکارانش از دانشگاه ویرجینیا در ریچموند رژیم غذایی شامل صبحونه کامل پر از کربوهیدارت و پروتئین رابا رژیم غذایی کم کربوهیدارت در ۹۴ زن چاق که زندگی کم تحرکی داشتن، مقایسه کردن. هردو رژیم غذایی کم چرب و کم کالری بودن، اما از نظر محتوای کربوهیدارت متفاوت بودن.

اگه صبحونه نخورین، احتمال چاق شدنتون بیشتره

احتمال بروز اضافه وزن در کسائی که مثل همیشهً قید صبحونه رو می زنن، ۵۰ درصد بیشتره. وقتی که شما گرسنه اید و میل به خوردن چیزی دارین، چه اتفاقی اتفاق می افته؟ دوست دارین مقدار بیشتری ازآن ماده خوراکی رو بخورین.

این چرخه باطل رابا دریافت کمی کالری هنگام صبح بشکنید. این کمک تون می کنه که درطول باقی روزتون سیر بمونین و مانع از این میشه که همیشه درحال خوردن باشین.

۵ مواد درست واسه صبحونه – انتخاب مواد درست واسه صبحونه

اما خوبه بدونین که باید در انتخاب مواد غذایی واسه صبحونه تون بیشترین دقت رو بکنین چون یه انتخاب غلط مساویه با چاقی و اضافه وزن.

۱. وافل، پن کیک، شیرینی، و مافین

وافل، پن کیک، شیرینی، و مافین، از انتخابای عادی واسه صبحونه هستن اما اونا دارای آرد تصفیه شدن و بدون فیبر کافی واسه سیرکنندگی هستن.

تحقیقی روی افراد رژیم گیرنده نشون می ده اونایی که یه صبحونه براساس تخم مرغ «در مقایسه با صبحونه ای که فقط دارای نون شیرینی با کالری یه جوره» خوردند، ۶۵٪ بیشتر وزن از دست دادن و چربی شکمشون هم بیشتر کم شد.

پیشنهاد ما واسه خوردن صبحونه :

اگه واسه خوردن صبحونه هوس خوراکی کربوهیدراتی کردین، با به کار گیری آرد غلات کامل، یه پن کیک، وافل یا یه مافین کوچیک درست کنین و به عنوان یه غذای جانبی درکنار تخم مرغتون بخورین.

۲. نوشیدنیای قهوه مخصوص

به گفته انجمن ملی قهوه، بیشتر از یه سوم قهوه خورها هرروز از نوشیدنیای قهوه مخصوص استفاده میکنن. اما تعداد خیلی از این نوشیدنیا، بیشتر از ۱۳۰۰ کالری دارن و میتونن بیشتر از یه کاسه غلات شیرین شده میوه ای قند دارا باشن. شروع روز با یه خوردنی شیرین ممکنه باعث افزایش گرسنگی و هوس شیرینی در وقتی شه که سطوح قندخون افت می کنه.

پیشنهاد ما واسه خوردن صبحونه :

یه کاپوچینو یا اسپرسو با اندازه کوچیک «۳۵۰ گرم» انتخاب کنین. از خامه زده شده و شکر استفاده نکنین، و اگه شیر سویا یا بادام دوست دارین، اگه بدون شکر هستن از اونا استفاده کنین.

۳. آب میوه ها در صبحونه

باوجود اینکه کالری اونا کمتر از اسموتی هاس و پر از ویتامینا و آنتی اکسیدان ها هستن، اما راه خوبی واسه شروع روزتون نیستن! چون بیشتر اونا بدون فیبر سیر کننده بوده و بیشتر، بیشتر از یه نوشابه قند طبیعی دارن.

پیشنهاد ما واسه خوردن صبحونه :

به جای نوشیدن آب میوه، میوه بخورین. صبحونه ای با میوه های کامل و پروتئین بدون چربی انتخاب کنین، مانند یه کاسه ماست یونانی با شکلای جور واجور توت های تازه یا موز خرد شده.

۴. صبحونه کوچیک

صبحانه های کوچیک تر ممکنه برعکس انچه به نظر میاد، باعث افزایش دور کمر شما شن! در مطالعه ای که در مجله چاقی منتشر شد، ۹۳ زن چاق گرفتار به سندرم متابولیک به دو گروه رژیمی که هر کدوم ۱۴۰۰ کالری مصرف می کردن تقسیم شدن.

یه گروه، یه صبحونه بزرگ که همه با هم ۷۰۰ کالری داشت خوردند، ودر ناهار ۵۰۰ کالری ودر شام ۲۰۰ کالری مصرف کردن. گروه دوم، برخلاف گروه اول، ۲۰۰ کالری در صبحونه، ۵۰۰ کالری در ناهار و ۷۰۰ کالری در شام خوردند. نتیجه؟

گروهی که صبحونه بزرگی خورده بودن، تقریبا ۸ کیلو وزن از دست دادن، در حالی که گروهی که شام بیشتری خورده بودن، ۳.۵ کیلو وزن کم کردن. تحقیقات دیگه هم به نتیجه های برابری دست پیدا کردن و محققان می گن که شاید مقاومت به انسولین ما در بعدظهر و شب بیشتر میشه، و بدن کالری کمتری می سوزونه.

پیشنهاد ما واسه خوردن صبحونه :

یه صبحونه سالم با دست کم ۳۵۰ کالری و دست کم ۲۰ گرم پروتئین استفاده کنین تا سیری بیشتری احساس کنین.

۵. ساندویچ تخم مرغ

یکی از محبوب ترین انتخابا واسه صبحونه، ساندویچ سنتی تخم مرغه. ساندویچای صبحونه حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ کالری دارن اما غالب اونا تا ۴ برابر بیشتر از پروتئین، کربوهیدرات کم کیفیت دارن! از اونجایی که اونا کلا با یه تخم مرغ درست می شن، ۲۵ تا ۳۰ گرم پروتئین لازم واسه افزایش سیری و سنتز پروتئین رو جفت و جور نمی کنن.

پیشنهاد ما واسه خوردن صبحونه :

با به کار گیری ۲ شماره تخم مرغ و یه تیکه ژامبون کم چرب و یه نون کماج گندم کامل یا نون تورتیلا، واسه خودتون ساندویچ درست کنین. وقتی که بیرون غذا میخورید، همیشه بخواین که از یه نون کماج نازکتر واسه ساندویچتان استفاده کنن و ببینین که صبحانه هایی دارن که به جای نون در کاسه سرو شه.

همه مضرات چاقی و اضافه وزن

دلیل چاقی سریع و یکدفعه ای چیه ؟

چه مواردی باعث چاقی می شن

.

منبع : talab.org

جمع آوری به وسیله بخش مقالات مخصوص چاقا سایت

No Comments

Leave a Reply