سلامتی

آیا خوردن ماکارونی سرد باعث لاغری می شود؟ | بیماری

سپتامبر 20, 2019

: «طبخ یه کاسه ماکارونی و گرم کردن دوباره اون پس از سرد شدن نسبت به ماکارونی گرمی که تازه پخته شده واسه سلامتی بهتره. گرم کردن دوباره ماکارونی سرد شده افزایش قند خون رو تا ۵۰ درصد کم می کنه.
اگه شما ماکارونی بپزید و بذارین سرد شه، ساختار مواد غذایی اون تغییر می کنه و بدن اونو مثل یه فیبر هضم می کنه.
با به کار گیری این روش می تونیم بدون تغییر یه ماده غذایی و فقط با تغییر دما، یه غذای پر از کربوهیدرات رو به یه غذای پر از فیبر تبدیل کنیم. یعنی، بعضی غذاها در وعده دوم سالم تر از وعده اول هستن.
گرم کردن دوباره غذایی مثل پاستا به معنی انسولین کمتر، گلوکز خون کمتر، گرسنگی کمتر و فیبر بیشتره.»

: خوردن ماکارونی سرد باعث لاغری می شه؟

اینکه بشه با یه کار ساده جلوی دریافت قند و نشاسته رو گرفت و به جای اون به بدن فیبر رساند و لاغر شد خیلی جالبه اما اینجور تجویزی درسته؟ یعنی غذاهایی وجود دارن که در وعده دوم سالم تر و مغذی تر از حالت تازه اونا باشن؟ اصلا میشه با روش گرم کردن غذای سرد شده لاغر شد؟
سوال هامون رو با دکتر غزاله وقتی، کارشناس تغذیه و رژیم درمانی در میان می ذاریم. اون درباره این متن میگه: درباره چگونگی مصرف ماکارونی واسه دیابتیا و پایین آوردن قند اون توضیح میدم اما اول اجازه بدین چند موضوع رو درباره مصرف غذاهای سرد شده روشن کنیم.

۱٫ بهتره مواد غذایی در زمان طبخ مصرف شن و دوباره گرم نشن چون ارزش غذایی شون از کف میره و دیگه اون کیفیت و خواص رو ندارن.
۲٫ بعضی از مواد غذایی ممکنه مواد سرطان زا از خودشون تولید کنن یا ترکیبات شون تغییر پیدا کنه. مثلا سیب زمینی پخته رو نباید گرم کرده و دوباره خورد یا سبزیجاتی مانند اسفناج یا کرفس که ممکنه گرم کردن دوباره اونا باعث تولید نیترات شه و واسه سلامتی مضر و خطرناک هستن.
۳٫ البته این وسط نوع گرم کردن مواد غذایی هم مهمه. مثلا گرم کردن با مایکرویو یه سری اشعه مضر رو هم به مواد غذایی اضافه می کنه که باعث می شه تاثیر بد اون دو برابر شه.
۴٫ بعضی از مواد و ترکیبات در اثر گرم کردن دچار تغییر وجود شده و تبدیل به مواد مضر می شن. مثلا مرغ که شامل پروتئینه بعد از گرم شدن ترکیبات پروتیینی اش تغییر می کنه. قارچ هم شامل پروتیینه و گرم کردن دوباره و مصرف اون باعث تغییر ترکیب پروتیین شده و مشکلات گوارشی مانند نفخ، حالت تهوع و… ایجاد می‎کنه.
۵٫ بعضی از مواد غذایی از حساسیت بیشتری بهره مند هستن مانند تخم مرغ و شکلای جور واجور سبزیجات خصوصا چغندر که باید در همون وعده و به صورت تازه استفاده شن اما اگه شرایط به کار گیری اونا به صورت تازه وجود نداشته باشه بیشترین حد ۲۴ ساعت میشه در یخچال از اونا نگهداری کرد.
۶٫ واسه گرم کردن غذا شرایطی هست. مثلا اینکه غذا رو در ظرفای یه بار مصرف یا پلاستیکی در مایکروویو گرم نکنیم. بلکه اونا رو روی حرارت شعله گاز با دمای کم و به مدت طولانی بذاریم. و گرم کردن چند باره غذا هم اصلا پیشنهاد نمی شه چون نه فقط اون مواد غذایی بدون هرگونه مواد به درد بخور و مغذی هستن بلکه گرم کردن چند باره غذا می تونه مشکلات گوارشی و مسمومیت هم بسازه.

غزاله وقتی، کارشناس تغذیه و رژیم درمانی بعد از بازگویی این موارد به بحث ماکارونی و سرد شدن اون برمیگرده و توضیح میده: همونجوریکه گفتیم گرم کردن غذا و استفاده اون در وعده دوم هیچ مزیتی نداره و اینکه بگیم در وعده دوم سالم تر می شه، اشتباهه.
از طرف دیگه در مورد مصرف ماکارونی بعد از سرد شدن و گرم کردن دوباره اون باید گفت که این مطلب هم غلطه و نشاسته هیچوقت به فیبر تبدیل نمی شه اما می تونه مانند فیبر بکنه. به این شکل که ماکارونی رو به صورت دم نکشیده استفاده کنیم. طبق عادت، ما ایرانیا پاستا رو بعد از آبکش کردن دم می کنیم اما به افراد دیابتی که قند خون اونا باید کنترل شه، پیشنهاد می شه که ماکارونی رو دم نکنن و بعد از آبکش کردن با سسی که جفت و جور شده بخورن. وقتی ماکارونی دم بکشه نشاسته اون باز می شه و باعث می شه قند خون سریع تر بالا بره. وجود نشاسته با سرد شدن تغییر نمی کنه اما اگه ماکارونی به صورت دم نکشیده استفاده شه نشاسته اون دیرتر باز شده و قند رو به سرعت بالا نمی بره که این مانند کارکرد فیبر در بدنه.

منبع : نی نی سایت

.

منبع : saten.ir

No Comments

Leave a Reply